Google Analytics gyorstalpaló – Az alapok
Álmodoztál már arról, milyen lenne, ha olvashatnál vásárlóid gondolataiban? Esetleg töltöttél már éjszakákat álmatlanul forgolódva, azon töprengve, vajon miért nem térülnek meg online hirdetéseid?
A megoldás a Google Analytics. Egy csodafegyver, amely egy teljesen ingyenes és néhány kattintással bárki számára elérhető webanalitikai szoftver. A felület segítségével egy átfogó képet kapunk a weboldalunk teljesítményéről különböző mérések által. Használatával egyszerűen feltérképezhetők a látogatóidat érdeklő témakörök, az online szokásaik, illetve a demográfiai és földrajzi adataik.
Akkor sem kell kétségbe esned, ha még sosem találkoztál vele, használata kezdők számára is könnyen elsajátítható.
Nézzük, pontosan milyen adatok nyerhetőek ki, amik segítségedre lesznek online stratégiád kialakításában.
Ilyen adatok nyerhetőek ki
- Néhány kattintással tudomást szerezhetsz weboldalad látogatottsági adatairól: az adott pillanatban hány aktív felhasználó van az oldalunkon és éppen mit néznek, adott időszakban hányan látogatták az oldalad, ezek közül hány volt visszatérő látogató, illetve, hogy átlagosan mennyi időt töltöttek a felhasználók oldalad böngészésével.
- Megtudhatod, milyen forrásból érkeznek weboldaladra a látogatók – keresőből, közösségi médiából, hivatkozásokból, stb…
- Nagyon hasznos tudni arról, hogy az oldalon járt felhasználók közül hányan fordultak azonnal vissza, hányan nem azt kapták kattintás után, mint amit vártak. (visszafordulási arány)
- Azok, akik maradtak az oldalon, milyen arányban vásároltak és (megfelelő beállítások mellett) milyen értékben.
- Fontos tisztában lenni azzal is, hogy látogatóid milyen korosztályból, milyen földrajzi lokációról érkeznek, hogy pontosabb képet kapj felhasználóidról.
- Összehasonlíthatod 2 landing oldal teljesítményét, és szükség esetén változtathatsz a rosszabbul teljesítőn.
Ezek a legalapvetőbb mutatók, ezeken felül még sok más érdekes és fontos információra tehetsz szert a Google Analytics statisztikai adatait fürkészve.
Biztosak vagyunk benne, hogy ahogy elkezded felfedezni a szoftver rejtelmeit, egyre több kérdés fogalmazódik meg benned, melyekből újabb és újabb következtetéseket tudsz majd levonni.
Egy gyakorlati példa
Nézzünk is egy példát! Látod, hogy a látogatóid 80%-a mobiltelefonról, 18%-a desktopról és 2%-a tabletről érkezik. (Ezt a Közönség > Mobil > Áttekintés menüben találod). Azt is látod, hogy a konverziós arányod sokkal rosszabb (ezt szintén ebben a menüben találod, az utolsó oszlopok – persze ha állítottál be konverziós célt!) mobilról, mint desktopról, ráadásul a mobilról érkezők lényegesen kevesebb időt töltenek a weboldaladon, kevesebb oldalt tekintenek meg. Ilyen esetben érdemes lehet elgondolkodni azon, hogyan tudnád mobilbarátabbá tenni weboldalad.
Az ilyen és ehhez hasonló összefüggések vizsgálata szinte végtelen, viszont elengedhetetlen, hogy megismerd a weboldalad erősségeit és gyengeségeit.
Ha kedvet kaptál a honlapod adatainak böngészéséhez, a Google oldalán minden szükséges információt megtalálsz ahhoz, hogy elkezdd használni az Analytics-et.
Amiket mindenképp állíts be
Miután a Google súgó segítségével létrejött az összekötés és minden működik, nézzünk pár alapbeállítást, amit mindenképp érdemes elvégezni a friss Analytics fiókunkban:
Google Analytics és Ads összekapcsolása
Bal alsó sarokban fogaskerék ikon, Adminisztrálás – Google Ads-összekapcsolás. Ha itt nem látod egyből az Ads fiókodat, akkor kattints az Új Összekapcsolási Csoport lehetőségre és kövesd az utasításokat.
Fontos, hogy ahhoz hogy össze tudd kapcsolni ezt a két rendszert az Analytics esetén „tulajdonra vonatkozóan szerkesztési jogosultságra, a Google Ads fiókban pedig „adminisztrátori hozzáférésre” van szükség.
Időzóna és pénznem beállításai
Bal alsó sarokban levő fogaskerékre kattintunk majd a jobb oldalon található nézetbeállítások elemre és kattintás után az alábbi nézet fogad, ahol értelemszerűen kiválasztjuk az időzónát, illetve pénznemet. (fontos, hogy ugyanazokat az értékeket használjuk, amit a Google Ads fiókunkban)
Engedélyezd az „E-kereskedelmi méréseket” – webshopok esetén
Adminisztrálás – E-kereskedelmi beállítások majd a képen látható lehetőségeket kapcsoljuk be.
Ezzel a beállítással elemezhetjük a webshopunkban történő vásárlásokat.
Jelentéseket készíthetünk többek között a vásárlóink útvonalairól, a megvásárolt termékekről, bevételekről, átlagos megrendelési értékekről, e-kereskedelmi tranzakciós arányokról.
Profi csapatunk örömmel segít neked kiigazodni a statisztikai adatok tengerében. Ha elakadtál, keress bennünket bizalommal!