Listaépítés – az örök klasszikus
Sokan legyintenek, amikor azt javasoljuk, hogy építs listákat, mert támogatja a marketingedet. A listaépítés ma is ugyanolyan fontos, mint korábban, mondhatjuk, hogy megkerülhetetlen része a marketingnek. A listák hasznosítása viszont több annál, mint hogy küldjünk nekik egy emailt…
Sokszor hallunk olyat, hogy “én olyan szektorban tevékenykedem, ahol nem kell (még az ügyfeleket sem) listát építeni”. Ez a legnagyobb tévedés. Mindig, mindenkinek kell.
Kik kerüljenek a listába?
A célcsoportodba tartozó emberek kerüljenek bele. Az ő email címek, telefonszámaik, neveik és lehetőség szerint egyéb adataik.
Ügyfelek listája
A legelemibb lista az ügyfeleid, vásárlóid listája. Ők azok, akiknek biztosan szeretnél még újra eladni, akikhez hasonló ügyfeleket akarsz és akik felé direkt módon is kommunikálnod kell bizonyos esetekben.
Az ő legfontosabb adataik (email cím, telefonszám, név, vásárlásaink értéke) szinte egészen biztosan rendelkezésre áll és mivel valamilyen szerződéses kapcsolatba kerültök, így az adatkezelés kapcsán is hozzájárulást tud adni.
Elkötelezett érdeklődők listája
Ők azok, akikkel kapcsolatba kerültél, de valamiért nem jött össze az üzlet. Érdeklődtek, érdeklődnek a terméked, szolgáltatásod iránt, tehát abszolút célcsoportba tartoznak, de (még) nem váltak ügyféllé, viszont már kértek tőled ajánlatot, leveleztetek, kapcsolatba kerültetek.
Potenciális ügyfelek listája
Ők mind olyanok, akik érdeklődnek terméked, szolgáltatásod iránt, de még nem jutottal el az ajánlatkérésig vagy vásárlásig, viszont már megadták valamilyen adatukat (jellemzően csak email címet) valamiért cserébe. Ezek a “valamik” a csalik vagy más néven lead magnetek. Olyan hasznos anyagok, eszközök, amelyen a potenciális érdeklődőnek már értéket képeznek. Például egy kalkulátor, egy letölthető segédlet, egy checklist, stb. Az OptiMonster oldalán találsz ezekről egy egészen jó kis listát. A listaépítés ezen szintje nem olyan egyszerű, mint egy ügyféllista, de megéri foglalkozni vele.
Mire használd a listákat?
A legevidensebb, hogy küldj emailt. Ne túl sokat és értelmes tartalommal. Mondunk példákat:
Ha tudod, hogy terméked, szolgáltatásodat milyen rendszerességgel “kell” megvásárolni, akkor lovagold ezt meg. Én például két hetente kapok email a fodrászomtól, hogy itt az idő ismét időpontot foglalni. A 30 napra elegendő mutlivitaminom viszont mindig elfogy és pár napig vitamin nélkül maradok. Bezzeg, ha a vásárlás után 25 nappal kaptam volna egy mailt…
A vesztett ajánlatkérések esetén is hasznos lehet, ha tájékoztatod őket arról, ha változik a termékköröd, bővül a szolgáltatásod vagy új árazásod lesz.
A listákat használhatod a PPC kampányaid (Google Ads, Facebook Ads) célcsoportjaihoz (persze az adatkezelési tájékoztatódban ezt tüntesd fel). Az úgynevezett hasonmás (lookalike) célközönségek lényege az, hogy megadhatsz egy mintát (például az ügyféllistádat) és a Google vagy Facebook a listában található embereket megkeresi a saját felhasználói között, megvizsgálja mi a közös bennük (mit olvas, mit követ, mire keres, mit lájkol, mi iránt érdeklődik, stb) és ez alapján ajánl neked további olyan embereket célcsoportként, aki egyezik az általad megadott listával.
Végezetül a legfontosabb, listát mindig szabályosan, trükkök nélkül építs. Ha egy email cím, telefonszám, stb bekerül bármilyen listában, az a GDPR előírásoknak megfelelően történjen.
Ha úgy érzed segítség kell a listaépítés területén, akkor, keress bennünket bizalommal!