Online marketing mutatószámok – beszélj egy nyelvet PPC-seddel
Az online marketingben rengeteg mutatószámot használunk annak érdekében, hogy értékelni tudjuk az eredményeinket, mérni tudjuk sikerességünket, figyelemmel kísérhessük a változásokat, és megértsük, hogy mi miért történik.
Ez a cikk segít téged, vállalatvezetőt, abban, hogy egy nyelvet beszélj a PPC-s kollégával, aki a hirdetési kampányaidat kezeli.
Forgalom generálás
Az egyedi látogatók száma azoknak a felhasználóknak az összességét jelenti a weboldaladon, akik egy adott időintervallumon belül (ez lehet egy hét, egy hónap stb.) meglátogatták a honlapodat. Ha ezen az időintervallumon belül valaki többször is visszatér az oldalra, akkor is egyszer számítjuk be az egyedi látogatószámba.
Oldalmegtekintésnek nevezzük azt, amikor egy egyedi látogató a honlapodra érkezik, és ott valamilyen tevékenységet végez. Ez nem egyenlő az egyedi látogatók számával, hiszen ha egy napon belül valaki kétszer visszatér az oldaladra az két látogatásnak számít, akkor is, ha azt egy egyedi látogató generálta.
Ha a kampányaidnál a forgalomgenerálás a cél, azaz, hogy minél több látogató érkezzen a weboldaladra, találkozzon a termékeddel, ismerje meg a szolgáltatásod, érdemes ezeknek a mutatóknak a változását gyakran figyelni.
Facebook kampányoknál elsősorban az elérés számát figyeljük, vagyis, hogy hány felhasználó látta a hirdetésedet. Továbbá fontos a megjelenések száma azaz, hogy hányszor jelent meg a hirdetésed. Ebből a két mutatóból számoljuk ki a gyakoriságot, ami megmutatja, hogy egy felhasználó hányszor találkozott a hirdetéssel. Ha vásárlóként gondolkozol, számodra is zavaró lehet, ha többször is találkozol olyan hirdetéssel, ami számodra nem releváns. Éppen ezért érdemes ezt az értéket alacsonyan tartani. Hogy pontosan mennyi ez a szám, az függ a kampány céljától, az iparágtól, de ha a 4 körüli értéket elérjük, már érdemes elgondolkodni. Ilyenkor szükséges új hirdetést készíteni, vagy bővíteni a célközönséget.
Klasszikus mérőszámok:
Az első a CPC (cost per click), a kattintásonkénti költség, amit a hirdetésre való kattintás után kell fizetned. Hogy mennyibe kerül egy kattintás, az iparáganként eltérő. Befolyásolják a piaci szereplők, a verseny és még sok más tényező. Google Ads keresési kampányok esetében a leggyakrabban a kulcsszótervező segítségével becsüljük meg a várható CPC-t.
A második a CTR (click-through rate), az átkattintási arány. A hirdetésre érkező kattintások számának és a megjelenések számának hányadosa. Minél magasabb ez a százalékos érték, annál jobban tetszik a hirdetésed azoknak, akik látják. Relevánsnak érzik az üzenetet, úgy gondolják, hogy az ő problémájukra adsz megoldást. Fontos azonban, hogy a hirdetésed szövege tényleg a valóságot tükrözze, azt, amit a vállalkozásod nyújt, és azt kapja a felhasználó a weboldaladon, amire számított, amikor a hirdetésre kattintott. Tehát a magas CTR önmagában nem garantálja azt, hogy sok vevőd is lesz, csak azt mutatja, hogy sokan jutnak el az oldaladra.
Egyéb mutatószámok
Webshopok esetében a ROAS (return on ad spend) a leggyakrabban használt mutatószám, mert itt konkrétan a hirdetési költség és bevétel kapcsolatát vizsgáljuk. Ez mutatja meg, hogy megtérült-e a befektetésed. Tehát, ha 50 ezer forintért hirdetsz egy hónapban és ebből neked 250 ezer forint bevételed keletkezett, akkor a ROAS 500%, vagyis 5-szörös megtérülést sikerült elérnünk.
A ROI (return on investment) mutató, már nemcsak a hirdetési költségedet veszi figyelembe, hanem az ügynökségi díjat és egyéb szoftverek díját is, amiket használsz. Tehát a teljes marketingköltségedet tudod kiszámolni és viszonyítani a bevételedhez.
Az oldal tetején való megjelenés
A Google találati listáján való megjelenés gyakori kérdéskör ügyfeleink részéről. Erről egy korábbi blogposztunkbanban találsz részletes magyarázatot. Elöljáróban annyit, hogy az első oldalon az első négy, és az utolsó három helyen szerepelnek hirdetések.
Profi csapatunk örömmel segít neked kiigazodni a statisztikai adatok tengerében. Ha elakadtál, keress bennünket bizalommal!