Partner az elemzésben – UTM paraméterezés
Az online marketing egyik legnagyobb erőssége a mérhetőség. Ma már el sem tudunk képzelni egy olyan kampányt, amely sikerességéről nem állnak rendelkezésünkre információk. Ezeknek az elemzéseknek az elkészítéséhez nyújt hatalmas segítséget az UTM paraméter.
De mi is ez pontosan?
Az UTM paraméterezés honlapunk forgalmának nyomon követésére szolgál. Segítségével például pontosan meg tudjuk mondani, hogy egy kampány során melyik felületről, melyik hirdetési szövegre, vagy képre, esetleg milyen célzási paraméterek által érkezett a konverziót hozó látogatót és mindezt a Google Analytics felületén látod majd.
Technikailag a paraméterezés különböző információkat tartalmazó szövegek beillesztését jelenti az URL végére, így amikor egy felhasználó az adott linkre kattint, a Google Analytics segítségével lehetőségünk lesz tevékenységének részletesebb elemzésére.
Felépítés
Az UTM paraméter 5 elemből épül fel. Amiből az első három kötelező, az utolsó kettő opcionális.
Nézzük, mik ezek:
- Forrás: Segít a különböző csatornáid teljesítményének összehasonlításában. Pl. hírlevél, Google, Facebook, LinkedIn stb.
- Médium: Segítségével elemezheted melyik hirdetési forma a legsikeresebb, és hol szükséges változtatni a magasabb konverzió elérése érdekében. Pl. poszt, eDM, banner, cpc (PPC hirdetések esetén), stb.
- Kampány: A kampány általad megadott neve, amely a kampány azonosítására szolgál.
- Tartalom: Megmutatja, hogy több, ugyanarra az oldalra mutató link közül melyik formátum működik jobban. Pl. sidebar, banner
- Kulcsszó: Azt mutatja meg, hogy a felhasználó melyik kulcsszónak köszönhetően jutott el az oldalra.
Gyakorlati példa
Mutatunk egy példát, a pár nappal ezelőtti posztunk Facebook oldalunkon történő megosztásakor ezt a paraméterezett linket használtuk:
https://prioris.hu/social-media-marketing-terv-naptarba-vesve-content-plan/?utm_source=facebook&utm_medium=paid_social&utm_campaign=2020_advent&utm_content=post_2
- utm_source=facebook – mert a Facebookon tettük közzé
- utm_medium=paid_social – mert egy fizetett kiemeléssel futó közösségi média poszt volt, ha nem emeltük volna ki, akkor organic_social-t írunk be, ha pedig egy nagy PPC hirdetési kampány része, akkor a cpc-t
- utm_campaign=2020_advent – mert az adventi kampányunk része
Az eszköz, ami segít
Ilyen URL-ekezt nagyon könnyen tudsz te is gyártani, van rá egy kiváló eszköz, amit ide kattintva érsz el.
Amikor a paramétereket készíted és már javában használod, fontos, hogy legyél következetes. Ne írd össze-vissza az értékeket (pl: egyszer Facebook, egyszer facebook, majd fb, aztán face… ->mindig Facebook legyen). Ha nem jelölöd egységesen a source és medium paramétereket, akkor nem fogod tudni követni a dolgokat. Az utm_campaign esetén nagyobb szabadságod van, de itt is olyan értéket adj meg, amiről egy éve múlva is tudni fogod, hogy az konkrétan melyik kampány volt. Nagyon hasznos, amikor visszanézed egy évre visszamenőleg, hogy melyik kampányod volt a legeredményesebb, hogy újra ahhoz hasonlót csinálj…. De ezt csak akkor fogod tudni, ha következetesen UTM paramétereztél!
Ha elkészültél a paraméterezéssel, nincs más dolgod, mint elhelyezni ezeket a linkeket Google Ads, vagy Facebook kampányokban, social media posztokban, illetve hírlevelekben.
És az eredmény a Google Analyticsben
A munka természetesen nem ér véget a paraméterek beállításánál. A legfontosabb lépés, a forgalmi adatok elemzése még hátra van. A látogatások statisztikáit a Google Analytics – Jelentések – Ügyfélszerzés – Kampányok fül alatt éred el. Ezek a adatok lehetővé teszik, hogy az elemzés során megfigyelt jelenségeket figyelembe véve alakíts online stratégiádon az eredményesség növelése érdekében.
Elakadtál valamelyik lépésnél? Ne, aggódj, profi csapatunk segít! Keress bennünket bizalommal!