Online marketing stratégia – Előzd meg a konkurenseidet!

Online marketing stratégia – Előzd meg a konkurenseidet!

Egy jó online marketing stratégia segít bebiztosítani vállalkozásodat. Olyan, mint egy szilárd, stabil alap, amelyre mindig lehet építeni és – akár válság idején is – vissza lehet nyúlni. Fontos, hogy évről-évre határozzuk meg saját magunk és vállalkozásunk számára is az elérendő célokat és kereteket, hiszen  ehhez viszonyítva tudunk fejlődni, gyarapodni és magasabb szintekre lépni. Napjainkban, azonban egyre kevéssé jellemző az előre lefektetett stratégia, a vállalatvezetők, marketingesek sokszor nyúlnak impulzív kampány-stratégiához, ad-hoc szinten jelentetik meg tartalmaikat különböző platformokon, különböző trendeket meglovagolva. Te ne ess ilyen hibába, tervezz előre tudatosan!

Manapság számos megoldással, eszközzel találkozhatunk a marketing-piacon, amelyek segítségével könnyűszerrel összeállíthatjuk saját stratégiánkat.

Na, de mik ezek az eszközök és módok és mégis hogyan láss neki a saját online marketing stratégia megtervezéséhez? Ebben segítünk!

Mik az online marketing stratégia főbb összetevői?

  • Elemzés és kutatás: Buyer personák, a célcsoport kijelölése, fogyasztói preferenciák, versenytárselemzés
  • Célok meghatározása 
  • SWOT-analízis 
  • Pozícionálás és differenciálás
  • Célokhoz szükséges marketing-eszközök kiválasztása – alkosd meg a saját marketing-mixedet
  • Marketing akcióterv összeállítása
  • Erőforrások kijelölése

Elemzés és kutatás

Ez az egyik legizgalmasabb szakasz, ami segíti elhelyezni a vállalkozást az iparági térben, valamint segít megtalálni és kijelölni a megfelelő célcsoportokat, fogyasztói réteget. Erre azért is van szükség mert később ezekhez tudjuk igazítani az üzeneteinket, tartalmainkat, marketing-platformjainkat, tulajdonképpen az egész marketing koncepciót.

Buyer persona

Az első és legfontosabb lépés a buyer persona megalkotása vállalkozásod számára. Ő vagy ők azok a “fiktív személyek”, akik a terméked, szolgáltatásod célközönségei lehetnek. A buyer persona olyan hétköznapi tulajdonságokkal rendelkezik, mint bármelyikünk. Ha a számodra megfelelő vásárlóról szeretnél képet alkotni, akkor fontos, hogy belehelyezkedj az ő élethelyzetébe, szituációjába. Ez nem csak a vállalkozás indításakor, hanem akár új termék bevezetésekor vagy nagyobb ívű kampányok tervezésekor is fontos lehet. Egy hétköznapi példán keresztül szemléltetve: adott egy elektronikai kiegészítőket gyártó cég, aki új vezeték nélküli fülhallgatót szeretne bevezetni, értékesíteni. A kampányt előzetes feltételezéseik alapján a sportos, egészséges életmódot kedvelő célközönségre szabják ilyen üzenetekkel, kampány-elemekkel is operálnak. Maga a termék is a sportos küllemre, vízállóságra, a sport-közbeni kényelemre, egyszerű használatra fókuszál, a kialakítás is ezt tükrözi vissza. Azonban a kampány indítást követően nem érnek el átütő sikereket ennél a célcsoportnál, a vásárlói adatok, a hirdetések elérései azt igazolják, hogy leginkább a fiatal célcsoport választja ezt a terméket, mert egy stílusos, könnyen használható kiegészítőt, fülhallgatót keres a mindennapokra. Ha a marketing-csapat már az első körben meghatározta volna az ideális buyer personákat, akkor sokkal jobban célzott kampányokkal és jobban megtérülő hirdetésekkel tudtak volna operálni.

A persona profilozását általában a következő lépések mentén érdemes elvégezni:

Demográfiai adatok:

  • Név
  • Életkor
  • Nem
  • Lakóhely
  • Foglalkozás 
  • Családi állapot

Pszichográfiai adatok:

  • Értékek
  • Érzelmek
  • Személyiség

Érdeklődési körök

Fájdalompontok

Hogyan szólítsuk meg, milyen hangnemben? 

Tartalomtípusok

Közkedvelt platformok

Ez talán túlságosan is szőrszálhasogatásnak tűnhet, nyilván azért törekedjünk arra, hogy ne essünk át a ló túloldalára és ne akarjuk már a vasárnapi ebédhez is oda ültetni a buyer personánkat, de ezek a részletek fognak segíteni a későbbi kampánytervezési folyamatok során. Sokkal egyszerűbb egy fiktíven megalkotott személy érzéseire, fájdalompontjaira frappáns üzeneteket és platformokat találni, mivel ezáltal sokkal könnyebben tudsz szegmentálni és valóban a termékednek megfelelő célcsoportot megtalálni.

Versenytárselemzés

Ahhoz, hogy mélyebben elmerülj az iparági közegedben és jobban pozícionáld vállalkozásodat, fontos, hogy megismerd és elismerd konkurenseidet is. Minden vállalkozásnak vannak konkurensei és minden esetben van olyan, hogy versenyhelyzet. Ezzel tudjuk meghatározni saját erősségeinket és gyengeségeinket is, valamint a kihagyott kiskapukat, piaci rést is, amire érdemes lehet lecsapni. Ez a későbbi marketing stratégia fontos alkotóeleme lehet.

A versenytárselemzés a következő lépésekből tevődik össze:

1. Konkurensek feltérképezése

A legnagyobb konkurenseid meghatározása egy egyszerű Google kereséssel is megoldható. Szedd össze a legrelevánsabb kulcsszavaidat, termékekhez kötődő keresési kifejezéseket és az első oldalon talált organikus, valamint szponzorált eredményekből  össze is tudod gyűjteni őket. A Facebook Ad Library eszközével, pedig a hirdetéseket is leellenőrizheted. 

2. SWOT – analízis

Az Entrepreneur.com által végzett egyik tanulmány szerint azok a vállalkozások, amelyek rendszeresen végeznek SWOT-analízist, kétszer nagyobb valószínűséggel érik el az üzleti célokat és növelik a piaci részesedésüket, mint azok, akik nem alkalmazzák ezt a módszert.

A SWOT – analízis módszerét  nem csak saját magadon, hanem versenytársaidon is érdemes elvégezni. A SWOT egy angol mozaikszó, 4 szó kezdőbetűiből áll össze:

  • Strengths – erősségek
  • Weaknesses – gyengeségek
  • Opportunities – lehetőségek
  • Threats – veszélyek

Ezek alapján egyszerűen beazonosíthatod a saját, illetve konkurenseid erősségeit, gyengeségeit, valamint a kínálkozó lehetőségeket, netalántán veszélyeket. Mindez segítségedre lehet a jövőbeni tervezésnél. Az egyes szegmensekben olyan kérdésekre érdemes keresni a választ, mint hogy: Mik a vállalat legnagyobb erősségei? Mik a konkurensek legnagyobb erősségei? Mik a gyengeségek? Milyen kiaknázatlan lehetőségek vannak a piacon? Van-e esetleg olyan konkurens, aki veszélyt jelenthet a saját vállalkozásodra?

Érdemes elkészíteni egy ilyen szintű és mélységű SWOT-analízist, hiszen ezek a válaszok mindenképpen előreviszik saját és vállalkozásod fejlődését, valamint segítenek jobban megérteni és kielemezni a konkurenciát.

3. Versenytársaid online jelenléte

Ha már fényt derítettél a legnagyobb konkurenseidre, elemezted az erősségeiket, gyengeségeiket, valamint saját vállalkozásodat is megvizsgáltad ilyen szemmel, akkor itt az idő a konkurensek online megjelenéseinek, jelenlétének felkutatására. Szerencsére manapság ezt nagyon egyszerűen el tudod végezni.

Az egyik legfontosabb lépése ennek az árazás, árazási stratégia átnézése. Fontos, hogy felmérd, versenytársaid milyen árakkal vannak jelen a piacon, amennyiben jóval kedvezőbb ajánlatokkal állnak elő, mint te, akkor érdemes elgondolkodni a a saját árazási stratégiádon. Természetesen nem kell a legolcsóbbnak lenni a piacon, de számos olyan kis trükk van, amivel előnybe kerülhetsz a versenytársaiddal szemben. Egy ingyenes szállítás bizonyos kosárérték felett vagy a kedvező csomagajánlatok is már szép eredményt hozhatnak és mégcsak nem is kellett lejjebb vinni az áraidat. 

Az árazás témakörén túl fontos, hogy ellenőrizd az online felületeket, weboldalt, hirdetéseket, gyakran használt közösségi média platformokat, ezek mind-mind hasznos inspirációforrások lehetnek, illetve, ahogyan korábban említettünk a SWOT-analízis segítségével ezen a téren is feltérképezheted az erősségeket és gyengeségeket, valamint a kínálkozó lehetőségeket. Azáltal, hogy betekintést nyersz például a konkurensek weboldalaiba olyan példákat, best practice-ket láthatsz, amelyek hatékonyan működnek az adott iparágban, így nem kell az alapoktól elindulnod. Kiderítheted, hogy mik azok a jól bevált funkciók, felhasználói-élményt javító eszközök, amelyeket mindenképpen be tudsz és be kell építened a saját webes felületedre is és amivel gazdagíthatod a stratégiát. 

A hirdetések ellenőrzésére egy egyszerű Google keresés is megfelelő lehet, de a Facebook Ad Library segítségével még a Facebook kampányokat is könnyűszerrel lecsekkolhatod. Érdemes a TikTok és Instagram felületeken is kutakodnod, valamint feliratkoznod a konkurens hírlevelekre is. Ezzel feltérképezheted az ajánlattételi stratégia erősségeit, gyengeségeit, valamint felhasználhatod saját kampányaid inspirációjaként is az itt szerzett forrásanyagot.

Az utolsó és talán legfontosabb a SEO vagyis a keresőoptimalizálás monitorozása. Legyél tisztában azzal, hogy versenytársaid organikus elérése milyen szinten van, mennyire foglalkoznak ezzel az aspektussal. A különböző kulcsszavakra kiélezett verseny zajlik, de szerencsére ennek megfigyelésére számos digitális megoldás található, úgy mint a SEMRUSH vagy az ahrefs.com. Ha pedig ezek alapján saját helyezésedet szeretnéd javítani a releváns kulcsszavara, abban az esetben is fordulhatsz a SEO-fókuszú tartalomírás, linkelés felé, illetve érdemes elvégezni egy átfogó SEO-auditot is az oldaladdal kapcsolatban. 

A konkurencia elemzés bonyolult folyamatnak tűnhet, de mindenképpen hálás leszel érte a jövőben, hiszen így saját magadat is jobban tudod pozícionálni, illetve számos ötlettel és megoldással gazdagodhatsz, ami mindenképpen beindítja majd az online marketing jelenléted fejlődését!

Célok meghatározása

Ahogyan fentebb is utaltunk rá a cél meghatározása kulcsfontosságú lépés egy online marketing stratégia esetén, fel kell tenned magadban a kérdést: mi a célom a marketing tervemmel? Mit szeretnék elérni? 

Természetesen erre a legegyszerűbb válasz a számosítás, például, hogy szeretnék 25%-kal többet eladni a ruházati webshopomban a kiegészítőkből, táskákból. Ez egy tiszta, világos cél, de mögé kell tenni azt is, hogy ezt hogyan szeretnéd elérni? Időszakos árakciókkal vagy egy hosszabb ívű, szépen felépített, összetett kampánnyal, ami online és offline is zajlik? Van-e más termékcsoport, amiből szeretnél többet eladni? Tervezel-e új terméket bevezetni a piacra? A célok meghatározásához a SMART-módszer a leginkább ajánlott eljárás. 

S – Specific/Specifikus, a céloknak pontosnak és jól definiáltaknak kell lenniük. Kerülni kell az általános tényeket és konkrét számokra, adatokra kell alapozni a marketing céljaidat. Pl.: Növelni szeretnénk az értékesítést helyett: Növelni szeretnénk az értékesítést 20%-kal!

M – Measureble/Mérhető, tehát pontos eszközök és analitika áll rendelkezésünkre ezekkel az adatokkal kapcsolatban, így bármikor felülvizsgálhatjuk, ellenőrizhetjük őket, valamint nyomonkövethessük a teljesítményt és fejlődést. Pl: növelni szeretnénk 20%-kal az értékesítést a táskák esetében. 

A – Attainable/Elérhető, a reális cél meghatározása talán az egyik legkiemeltebb tényező a célszámok összeállítása esetén, a megfelelő erőforrásokra és lehetőségekre támaszkodva. Fontos, hogy ne állíts fel irreális elvárásokat saját magad és vállalkozásoddal szemben, hiszen ezekből ritkán következik sikerélmény. 

R – Relevant/Releváns, a célok összhangban kell legyenek a vállalat általános céljaival és stratégiájával. A marketingcélok hozzá kell járuljanak a vállalat sikeréhez és támogassák a fő üzleti célokat. 

T – Time bound/Határidő, a célok felállításában nagy szerepet játszik a határidő. Ez segít a haladás monitorozásában, valamint az időbeli korlátok felállításában.

Ha a cél meghatározása megtörtént, akkor sokkal egyszerűbb összefoglalni, megtervezni az adott évre szóló hosszú és rövidtávú kampányokat is, amelyek ezeket az üzleti célokat támogatják. 

Online marketing platformok kiválasztása

Feltérképeztük a versenytársak módszereit, eszközeit, megoldásait, megalkottuk a saját, ideális buyer personákat, nem maradt más hátra, mint, hogy kiválasszuk az ezeknek megfelelő online marketing csatornákat. Nyilván a vállalat jellegétől is függ, hogy milyen közösségi média platformokon vagyunk jelen, a fiatalabb célcsoport számára a TikTok, Instagram a top közösségi felület, míg az idősebb generáció a Facebookon érhető el könnyebben, szerencsére ezeknek a meghatározásában is segítségedre lehetnek a profilozott personáid. 

Mint minden folyamat, ez is valamilyen szinten a kísérletezésre épül, de első körben a megfelelő online marketing jelenlét kialakításához elengedhetetlen, hogy felmérd a különböző platformok előnyeit-hátrányait, azt, hogy mennyire felelnek meg a céljaid szempontjából. Például ha a terméked vizuálisabb vonalon mozog, szeretnél többféle akciós és kreatívabb kampányt indítani, akkor minden bizonnyal a Facebook vagy az Instagram felülete lehet ideális, ezeket később kiegészítheted Google Ads hirdetésekkel, shopping és keresési kampányokkal. Ehhez blogcikkeink között számos útmutatót is találhatsz. Amennyiben kicsit a márkaismertségre szeretnél hangsúlyt fektetni, akkor a display és YouTube- kampányok a neked valók. Ha szeretnéd a feliratkozói-táborodat erősíteni, akkor a lead kampányok és e-mail marketing automatizmusok tudják támogatni céljaidat. Ha szeretnél kevés anyagi ráfordítással nagyobb elérést, akkor a weboldal szempontjából a SEO az, amiben erősödnöd kell.

A lehetőségek tárháza szinte végtelen, de ezek a felületek remekül erősítik és kiegészítik egymást és fontos, hogy bátran merjünk kísérletezni velük. Ha úgy látod valamelyik platform nem működik, akkor változtass, keress egy olyan közösségi felületet, amiből biztosan ki tudod hozni a maximumot. Teszteld a kreatívokat, teszteld a szövegeket, építkezz és fejlődj az eredmények alapján. Nem feltétlenül csak a fizetett csatornák jelentik a járható utat.

Online marketing erőforrások

Ha már online marketing stratégia, akkor sajnos nem tekinthetünk el az anyagi vonzattól sem. Összegyűjtöttünk pár hasznos tippet, hogy mi alapján tudod összerakni saját költségtervedet

  1. Határozd meg a rendelkezésedre álló keretet és a prioritásokat. Emeld ki, hogy mely területekre szeretnél nagyobb hangsúlyt fektetni és melyek azok, amelyeket alacsonyabb költségekkel szeretnél elindítani. 
  2. Készíts költségvetés-tervezetet külön-külön kitérve az egyes tétel kategóriákra, mint kampányok, marketing-eszközök, esetlegesen ügynökségi díjak. Itt fontos, hogy vedd figyelembe a reálisan rendelkezésre álló forrásokat.
  3. Keresd azokat a lehetőségeket, közösségi csatornákat ahol a befektetett költség viszonylag alacsony, viszont jó az elérés vagy a megtérülés.
  4. Monitorozd és mérd az eredményeket, ha úgy látod, hogy alacsony költés mellett jó a kampányok megtérülése, akkor változtass a költésen, ha kampányaid nem érnek el annyi embert, akkor szélesíts a közönségen. 

Ötlettől a megvalósításig – Konkrét terv

Ha végigmentél a stratégia megalkotásának összes lépcsőfokán, akkor kezdődhet a konkrét terv összeállítása. Ehhez nem lesz másra szükséged, mint egy szimpla kalendárra, amelyben összeállítod a hosszabb és rövidebb marketing kampány-listát, esetleg közösségi média tartalom tervet. Tartsd észben, hosszútávon a célok eléréséhez nem a rövidebb, akciós marketing kampány fog hozzásegíteni, hanem a hosszabb és összetettebb digitális hirdetések. Ha vevőid folyamatos árakciókkal találkoznak, akkor egy idő után kevésbé lesz vonzó a terméked, hiszen mindig elérhető áron juthatnak hozzá. Érdemes különlegesebb kedvezményes időszakokat bevezetni, akár összekötni egyéb aktivizáló tevékenységekkel, mint a nyereményjáték… stb.

Konklúzió

Egy ütőképes online marketing stratégia megalkotása valóban időigényes feladat, de mindenképpen hálás munka és megtérül a befektetett időbeli, anyagi ráfordítás. A saját online marketing stratégiád megalkotása nem csak pénzt takaríthat meg számodra, hanem sokat segíthet abban is, hogy a következő szintre léphess. Ha elakadnál akkor keress minket bátran, alkossuk meg közösen a tökéletes online marketing stratégiát!

Neked mire van szükséged?

Neked mire van szükséged?

Szervezd ki vállalkozásod online hirdetését, és növeld bevételed